Våra laddlösningar

Privat bostad

Du som bor i en villa eller radhus och har möjlighet att sätta upp en laddbox är en vinnare den dagen du skaffar en laddbar bil. Man laddar då med egen el och kommer ha en milkostnad på mellan 2-3 kr per mil (beroende på bil och körsätt). Nytt i år är att bidraget du kunde söka är numera ett ROT avdrag på 50 % av hela investeringen. Men tänk på att köpa laddbox och installation från din elektriker annars får du ej utnyttja fullt ROT avdrag.

Läs mer om ROT avdraget på Skatteverkets hemsida

Även om du kör en laddhybrid eller tänker skaffa en så rekommenderar vi att du förbereder för framtiden och sätter upp en 3-fas laddbox. Då slipper du byta box den dagen du byter till en ren elbil. Vi rekommenderar också att man ”lastbalanserar” dvs att man mäter i din elcentral hur mycket effekt som laddboxen kan få utan att dina säkringar löser ut.

Välj en laddbox från en känd leverantör!

Ladda aldrig i ett vägguttag! De är inte gjorda för att klara höga effekter under lång tid och flera bränder har uppstått där både hus och carport brunnit ned. Elsäkerhetsverket rekommenderar laddning i laddbox och inte i vägguttag och ditt försäkringsbolag kan ha regler vad som gäller vid skada. Vi lagerför marknadens bästa laddboxar från kända leverantörer som ger säkerhet och garantier så du kan sova lugnt och tryggt.

Vi du ha kontakt med en elektriker på din ort, hör av dig till oss så tipsar vi dig till en proffsig och godkänd elinstallatör på din ort!

Framtiden är elektrisk!

Bostadsrättsföreningar

I bostadsrättsföreningar som har parkering börjar nu medlemmarna skifta till eldrivna bilar. Det kan vara svårt och krångligt för en styrelse att fatta rätt beslut när man ska investera i laddning.

Vi på Elektroskandia är opartiska då vi arbetar med flera olika leverantörer och kan guida dig till bästa lösning just för er förening.

Hur många platser och finns effekt?

Vår rekommendation är att det är bättre att sätta fler laddare med lägre effekt än få med hög effekt. En BRF kan ha utmaningen att man inte har tillräcklighet med effekt för elbilsladdning. Det kan vara bra att ta reda på det genom att sätta in en energimätare och mäta belastning är lite längre tid, då vet man hur mycket effekt som finns att tillgå. Man kan också lastbalansera laddarna mot huvudsäkring.

Medlemmarna kanske för acceptera att BRF:en inte är ett ställe där jag alltid kan ladda fullt. Men sätter man upp laddboxar 1-fas 16A så kommer hyresgästen kunna ladda ca 37 kW på 10 timmar som ger en körsträcka på ca 18 mil (för en ren elbil) och en laddhybrid med ett 13 kW batteri är fulladdad på under 4 timmar.

Ha koll!

Sätter man upp ett laddboxar så bör man koppla upp dem till ett administrations- och betallösning via sitt nätverk. Har man inget nätverk kan man sätta en router med inbygg 4G kommunikation för att koppla upp laddarna till ett system som hanterar hur mycket var och en laddar, övervakning och underlag för debitering. Rimligt för den som får an laddboxar är att man höjer parkeringsavgiften med ca 200:- i månaden samt att man får betala för den energiförbrukning man haft. Vill föreningen ha en intäkt kan man ju lägga ett påslag på energipriset föreningen har för att bekosta investeringen.

Bidrag!

Man kan få upp till 50 % i bidrag som BRF via Naturvårdsverket. Ansökan är enkel och du hittar all information här 

Tillsammans med våra installatörer kan vi hjälpa till i ditt projekt så du får den bästa lösningen!

Företagsparkering

Många företag byter nu sina tjänstebilar mot laddbara bilar för att ta ansvar i omställningen till en fossilfri fordonsflotta.

En del företag uppmuntrar sina anställda att även privat köra till och från jobbet med laddbara bilar och ett sätt att uppmuntra det är att investera i laddning på företages parkering. Vi rekommendera att man också tänker på att sätta upp laddare på gästparkeringen och då kanske med lite mer effekt än övriga platser.

Man får inte ”bjuda” sina anställda på drivmedel och heller inte el, så att ha en tjänst där man kopplar upp laddarna till administrativt system är ett måste. Detta för att kunna redovisa till Skatteverket för eventuell förmånsbeskattning.

Man kan också ta betalt av anställda och tjänstebilsåkare för laddningen med en rimligt kW pris och sedan ersätta föraren när hen kör i tjänsten.

Oavsett lösning så hjälper vi dig, från strat till mål, välkommen att höra av dig!

Publika platser

Med publik laddning menas att vem som helst kan ladda förutsatt att laddaren är uppkopplad till ett ”roaming” nätverk eller att du har ett ”laddkort” eller en RFID bricka från operatören som erbjuder laddningen. På vissa offentliga parkeringar och i garage kan det vara gratis och ofta är laddeffekten begränsad till max 22 kW.

För att investeringen ska löna sig väljer det flesta att koppla upp laddaren till ett publikt nätverk, vi kan hjälpa dig med en lösning som gör att din investering blir lönsam. Vi har även leverantörer som erbjuder mediadisplayer där företag kan marknadsföra sig och man kan sälja annonsplatser för att få igen investeringen.

Inom ramen för Klimatklivet så kan man söka bidrag för publik laddning, läs mer på Naturvårdsverkets hemsida 

Kontaka oss, vi hjälper dig!

Snabbladdning

Snabbladda kommer vi göra när vi ska resa längre och det finns idag en ganska väl utbyggt när av snabbladdare i Sverige och fler kommer!

Med snabbladdning menas effekter över 50kW och ofta finns dessa vid motorvägar och riksvägar. Det byggs fler och fler och vissa tillverkare har gått ihop och investerat i snabbladdning och även drivmedelsbolag såsom OKQ8, Circle K och Shell bygger ny snabbladdare på sina stationer.

En del av våra leverantörer arbetar med snabbladdning och vi vägleder gärna dig till rätt val av produkter och lösningar!